Niet langer ondersteunde browser:
Het ziet ernaar uit dat wij uw browser niet meer ondersteunen. Hierdoor kunnen sommige features niet werken.

Asbestinventaris: prijs & opmaak [Alle info]

Wil je je woning verkopen en is die gebouwd voor 2001? Dan ben je verplicht om een asbestinventaris te laten opmaken door een deskundig team. Zo’n asbestonderzoek vormt de basis voor het verplichte asbest attest dat je moet kunnen voorleggen bij de verkoop. Kom hier meer te weten over de verschillende types inventarissen, hoe een deskundige te werk gaat, hoeveel je precies betaalt, …

Ga snel naar:
2 types asbestinventarissen
Hoe zo’n inventaris opmaken?
Asbestinventaris: prijs
Wetgeving asbestinventaris
Enkele veelgestelde vragen
Vraag vrijblijvend offertes aan

 

 

Wat is een asbestinventaris?

Een asbestinventaris is een onderzoek waarbij een deskundige vaststelt of een gebouw asbesthoudende materialen bevat. Enkel een erkende asbestdeskundige mag de inspectie uitvoeren en zo’n inventaris opstellen. Tijdens deze inspectie bekijkt het onderzoeksteam het gebouw of de woning zeer grondig en neemt het monsters waar nodig. Zo’n asbestinventarisatie en een asbest attest zijn verplicht in de volgende situaties:

  • Bij verkoop van een woning: sinds 23 november 2022 moet je verplicht over een asbestattest beschikken wanneer je een woning of gebouw ouder dan 2001 verkoopt.
  • Voor bedrijfsgebouwen: elke werkgever moet verplicht een asbestinventaris laten maken voor alle gebouwen waar deze personeel tewerkstelt.

Wil je zelf een asbestinventaris laten uitvoeren? Kom dan gratis en vrijblijvend in contact met meerdere erkende vakbedrijven via onze offerteservice!

asbestinventaris

 

2 types asbestinventarissen

Asbest opsporen in je pand of woning kan op twee mogelijke manieren. Het eerste type asbestinventaris kan je op vrijwel alle momenten laten uitvoeren, maar de tweede soort vergt iets meer planning. Een woordje uitleg bij beide types inventarissen:

 

TYPE 1: niet-destructieve asbestinventaris

Met deze inventaris beschrijft een expert enkel de rechtstreeks waarneembare asbestbronnen die schadelijk zijn bij het dagelijkse gebruik van een gebouw of woning. Tijdens dit onderzoek zal het deskundige team geen daken of muren beschadigen om asbest op te sporen.

 

TYPE 2: destructieve asbestinventaris

Een deskundige stelt een destructieve asbestinventaris op wanneer de asbesthoudende materialen niet zichtbaar zijn en er renovatie- of sloopwerken plaatsvinden. Een expert analyseert de zichtbare én ingesloten materialen om een nauwkeurig overzicht te krijgen van het gebouw.

 

BELANGRIJK: wie maakt een asbestinventaris op?

Enkel een erkende asbestdeskundige mag in Vlaanderen een asbestinventaris realiseren. Met een specifieke opleiding en certificering beschikken ze over de nodige kennis en expertise om zo’n onderzoek volgens de huidige wetgeving uit te voeren.

Hoe vind ik een asbestdeskundige? Bij Solvari kan je contact opnemen met erkende experten om een inventaris op te maken. Ontvang nu offertes voor een asbestinventaris.

 

Hoe asbestinventaris opmaken?

Een asbestinventaris is een document dat alle asbesthoudende materialen in een woning of ander pand beschrijft. Maar hoe maakt een asbestdeskundige zo’n inventaris op? De expert volgt steevast deze belangrijke stappen:

 

  1. Inspectie van het gebouw doen

    Een gecertificeerde expert verzamelt eerst de algemene informatie van het gebouw. Hij bekijkt de bouwplannen, omschrijft de technische inlichtingen en stippelt de inspectiebezoeken uit.

  2. Metingen & stalen nemen

    Met een destructieve of niet-destructieve aanpak zoekt de deskundige naar asbest in het pand en beschrijft hij de mogelijke risico’s. Vaak neemt de expert ook stalen om via een labo-analyse de materialen met zekerheid te kunnen beoordelen.

  3. Rapport opmaken

    Na de analyse van de materialen maakt de expert de asbestinventaris op. In dit uitgebreide rapport vind je het type asbest, belangrijke factoren en de bijbehorende foto’s. Hij vult deze info ook aan met adviezen voor de eventuele asbestverwijdering. Dit document vormt de basis voor het officiële asbest attest.

  4. Asbest verwijderen

    Als er asbesthoudende materialen in het gebouw zijn vastgesteld, kan je die beter zo snel mogelijk laten weghalen. Een erkend bedrijf kan je verder helpen om asbest te verwijderen.

 

Asbestinventaris: prijs

De prijs om een asbestinventaris op te maken, hangt vooral af van het type. Met een visuele inspectie hou je de kosten voor een asbestonderzoek lager, terwijl een destructieve inventaris arbeidsintensiever en dus ook duurder is. De richtprijzen op een rij:

  • Niet-destructieve inventaris: gemiddeld € 350 (excl. btw)
  • Destructieve inventaris: gemiddeld € 650 à 1.500 (excl. btw)

Wil je een exacte prijs voor je woning of pand? De asbestdeskundige bepaalt zelf zijn prijs voor een asbestinventaris, maar voert deze wel uit volgens de officiële richtlijnen. Je kan best bij meerdere asbestdeskundigen aankloppen en hun voorstellen vergelijken met onze offertedienst.

 

asbest verwijderen

 

Wetgeving inventaris

De Vlaamse overheid wil met veel ambitie tegen 2034 asbest verwijderen in alle woningen en gebouwen. En dat gaat gepaard met enkele wettelijke verplichtingen:

  • Voor woningen: tegen 2032 moet iedere eigenaar van een woning of een gebouw over een asbest attest beschikken. Vandaag ben je nu al verplicht om een inventaris en een attest te laten opstellen als je een woning van voor 2001 verkoopt.
  • Voor bedrijven: bedrijven en openbare gebouwen moeten volgens de federale wetgeving verplicht in het bezit zijn van een asbestinventaris. Het daaruit voortvloeiende asbest attest is voor iedereen in België maximaal 10 jaar geldig.

BELANGRIJK: deze verplichtingen vloeien voort uit het actieplan Asbestafbouw van de Vlaamse Regering. Een erkende asbestdeskundige stelt de asbestinventaris op en registreert het rapport bij de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Om zelf op de hoogte te blijven van je situatie kan je surfen naar de website van de Woningpas.

 

Enkele veelgestelde vragen

Blijf je na dit artikel nog met enkele bedenkingen zitten? Misschien vind je hier nog de antwoorden op jouw vragen over de asbestinventaris:

 



  • Moet ik een inventaris laten opmaken als ik mijn woning niet verkoop?
    Momenteel ben je niet verplicht om over een asbest attest te beschikken voor je woning. Vanaf 2032 zal dat wel het geval zijn. Voor elke woning zal je een asbest attest moeten hebben, ook als je geen plannen hebt om jouw pand te verkopen.


  • Wat is het verschil tussen een asbestattest en een asbestinventarisatie?
    Een attest is het resultaat van een complete asbestinventaris. Na de zoektocht naar de aanwezigheid van asbest kan je een document verwachten met de resultaten: een asbestattest. Dus op basis van een inventarisatie levert een inspectiebedrijf voor elk gebouw een uniek asbestattest af.


  • Waarvoor staat de afkorting ADI?
    Voor een officieel asbestattest stel je een gecertificeerd asbestdeskundige aan. ADI staat voor een erkende asbestdeskundige inventarisatie. Om een geldig asbestattest voor je eigendom te krijgen, laat je dus zo’n erkend bedrijf de inventaris uitvoeren.


  • Kan ik zelf asbest herkennen in een pand?
    Je kan zelf op zoek naar asbest, maar dat is allesbehalve veilig en je krijgt geen officieel attest. Herken je asbest in jouw woning of in een ander openbaar gebouw? Contacteer dan snel een deskundige.

 

 

 

Asbest offertes voor inventarisatie, attest of verwijderen ontvangen?

Kies voor een erkend asbestspecialist en verzeker jezelf van een correcte uitvoering van de werken. Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 vakmannen actief in jouw buurt.

  • Gratis
  • Vrijblijvend
  • Vergelijk & Bespaar
  • Deskundige bedrijven